کد خبر: 4213595
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
حجت‌الاسلام احمدی پرتو:

قرآن پوشش مناسب را نسخه تامین امنیت زن می‌داند 

پژوهشگر حوزه خانواده و تربیت گفت: قرآن به زن می‌گوید حضور با شخصیت مؤمنانه در جامعه داشته باش نه اینکه حضور نداشته باش. پوشش نامناسب بهانه مناسبی برای آزار زن و به خطر انداختن امنیت اوست و آمارها نیز این مسئله را نشان داده است؛ تاکید قرآن بر عدم تبرج و نداشتن خضوع در قول است.

محمدتقی احمدی پرتوبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی احمدی پرتو، پژوهشگر حوزه خانواده و تربیت 13 اردیبهشت ماه در نشست علمی «بررسی مولفه امنیت در پروژه عفاف و حجاب در قرآن به عنوان مفهوم کانونی» با بیان اینکه مسئله عفاف و حجاب زمان زیادی است که در جامعه مطرح است ولی اتفاقات چندسال اخیر، این موضوع را بر سر زبان‌ها انداخت و این اتفاقات در کشورهای غربی هم در چند دهه دقبل با انقلاب جنسی رخ داد، گفت: آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مذهبی هستند و امروز هم آمریکا را مذهبی می‌دانند ولی به نماد بی‌عفتی و بی‌انضباطی جنسی تبدیل شده است و مرز انسان و حیوان بعد از قرن‌ها برداشته شده است و انسان به عنوان خلیفه خدا خود را به حیوانات تشبیه کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه روال زندگی بشر چنین انحطاطی نیست و طبق برنامه به اینجا رسیده است، افزود: وقتی به 1400 سال قبل در صدر اسلام برگردیم وضیت بغرنج و خرابی از جهت عفاف در حجاز آن روز شاهدیم؛ یک مسئله عبادی به عنوان نماد حج ابراهیمی در بین مشرکان باقی مانده بود و زنان در حال عریانی، طواف به دور بت‌ها داشتند. اشعار جاهلی را اگر بنگرید مسائل جنسی در آن فراوان است با اینکه شعر در آن دوره مایه مباهات و افتخار آنان بود و پیامبر(ص) چنین جامعه‌ای را تحویل گرفت و در طول دو دهه جامعه را عفیفانه کرد.
پژوهشگر حوزه خانواده و تربیت با بیان اینکه دو دهه در تاریخ تحولات اجتماعی زمان محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: به نظر بنده اگر با نگاه قرآنی وارد شویم مسئله عفاف و حجاب در کشور بحران حادی نیست که دچار وحشت و نگرانی شویم و بخواهیم به کارهای غیراصولی رو بیاوریم.
 
وی با اشاره به مقوله امنیت در پروژه عفاف و حجاب با بیان اینکه زنان در بحث ناامنی جنسی بیشتر از مردان رنج می‌برند، اظهار کرد: الان کشورهای غربی نمی‌توانند به درستی امنیت زنان را تامین کنند، خود زنان تلاش می‌کنند از راه‌های مختلف این کار را بکنند گرچه باز آزارهای چشمی و متلک و ... را نمی‌توانند از خود دفع کنند. مازلو وقتی نظریه سلسله نیازها را مطرح کرد مبنای اجرا در برخی کشورهای دنیا شد؛ او امنیت را به عنوان یکی از مهمترین نیازها در کنار سایر نیازها برشمرده است گرچه او چون نگاه غربی دارد نیاز معنوی را نادیده می‌گیرد.
احمدی پرتو با بیان اینکه مازلو معتقد است که انسان فارغ از هر دین و مذهب، بعد از زنده‌ماندن نیازمند امنیت است، افزود: ما دو رویکرد در بحث تامین امنیت داریم؛ اول فمنیستی که می‌گویند اگر زنان در جامعه دچار ناامنی شدند تقصیر مردان است بنابراین باید ذهنیت و نگاه بیمار مردان درست شود تا زنان امنیت داشته باشند در حالی که مگر می‌توان جلوی نگاه و ذهن چند میلیارد مرد را گرفت؟ در نگاه قرآنی برخلاف نگاه‌های دیگر از ابتدا مسائلی مطرح می‌شود که زن دچار  ناامنی نشود که بعدا دیگران امنیت او را تامین کنند. 
 

رابطه طلاق و تعامل نامحرم

احمدی پرتو ادامه داد: قرآن می‌فرماید من برای حل این مسئله اجتماعی، برنامه و طرح دارم و این طرح هم کاملا واقع‌نگرانه و میدانی است نه صرفا یک توصیه و در عین حال یک نمونه از حل مسئله در صدر اسلام را معرفی هم کرده است؛ جامعه دوران پیامبر(ص). در مطالعاتی که در 66 کشور رخ داده است که بسیاری از آن‌ها غربی هستند این نتیجه به دست آمده که هرقدر زنان در محیط عمومی با مردان بیشتر مرتبط باشند درصد طلاق بیشتر است. در تهران آماری گرفته شده که نشان می‌دهد زنان متاهل احساس امنیت بیشتری نسبت به دختران دارند. 
 

تقابل آرای فروید و راسل با اندیشمندان اسلامی درباره غریزه جنسی

پژوهشگر حوزه خانواده و تربیت با بیان اینکه قرآن، غریزه زن را به رسمیت شناخته است و در عین حال می‌فرماید برای اینکه از آزار دور و امنیت داشته باشد، باید از تبرج دوری کند، تصریح کرد: قرآن تاکید دارد زنان به نحوی که جنسیت آنان در معرض دید دیگران باشد و آزادی آنان محدود شود در جامعه حاضر نشوند. اسلام حضور اجتماعی را از حضور جنسی تفکیک می‌کند. راسل و فروید گفتند هرقدر جلوی غریزه جنسی را بگیرید بدتر خواهد شد و گاهی برخی در داخل کشور ما هم از آن دفاع کرده و از تعبیر عقده حقارت استفاده می‌کنند در حالی که اندیشمندانی چون شهید مطهری بر جهت‌دهی به غریزه جنسی و کنترل آن در چارچوب شرعی و قانونی تاکید دارند. 
 
وی با اشاره به رابطه عفاف و پوشش، افزود: خیلی تکرار می‌شود که برخی عفاف دارند بدون اینکه پوشش داشته باشند و حتی در جوامع غربی هم این مسئله وجود دارد ولی پاسخ ما  این است که  عفاف و حجاب یک پروژه تحت تاثیر عوامل مختلف است در حالی که روزه یک مسئله تشریعی است. اگر حجاب و عفاف را پروژه دیدیم در این صورت برای اصلاح آن هم گام‌ به گام جلو خواهیم رفت. قرآن کریم در آیه 33 احزاب فرمود: ای زنان پیامبر(ص) شما نباید در گفتار خود خضوع داشته باشید تا باعث طمع بیماردلان شود. این خطاب در مورد زنان پیامبر(ص) است نه زنان عادی و معمولی یعنی شما که در جایگاه همسری پیامبر هم هستی نباید موجب طعمه دیگران شوید. 
 
احمدی‌ پرتو در پایان افزود: قرآن به زن می‌گوید حضور با شخصیت مؤمنانه در جامعه داشته باش نه اینکه حضور نداشته باش. پوشش نامناسب ابزار مناسبی برای آزار دیدن زن و به خطر انداختن امنیت اوست و آمارها هم این مسئله را نشان داده است. بنابراین قرآن در پروژه عفاف و حجاب به مسئله امنیت به عنوان یک مسئله کانونی توجه دارد و این مدل به نظر بنده قابل ارائه به سازمان‌های جهانی است تا ناکارآمدی نظریات غربی روشن شود. 
انتهای پیام
captcha